Загальні питання

Як можна зв’язатися з організаціями-членами мережі Карітасу України?

Робота в благодійному і гуманітарному секторі накладає певні обмеження (як, наприклад, і державна служба). З практичної точки зору, працівник благодійної чи гуманітарної організації не може по закінченню робочого дня звільнитися від вимог дотримання етики поведінки. Як і під час роботи, так і під час відпочинку чи відпустки, такий працівник не може дозволити собі участь у зловживаннях, експлуатації, торгівлі людьми, сексуальні стосунки з дітьми (до 18 років) тощо. Він/вона також не можуть робити неетичних публічних заяв або підтримувати рухи, які, до прикладу, пропагують расизм, сексизм чи інші ідеології, несумісні з ідентичністю організації, в якій вони працюють. Інакше довіра і добра репутація благодійних та гуманітарних організацій буде, неодмінно, страждати, а люди в потребі залишатимуться без допомоги.

Політики і процедури системи Убезпечення

Чому політики і процедури системи Убезпечення діють не тільки в робочий час?

Робота в благодійному і гуманітарному секторі накладає певні обмеження (як, наприклад, і державна служба). З практичної точки зору, працівник благодійної чи гуманітарної організації не може по закінченню робочого дня звільнитися від вимог дотримання етики поведінки. Як і під час роботи, так і під час відпочинку чи відпустки, такий працівник не може дозволити собі участь у зловживаннях, експлуатації, торгівлі людьми, сексуальні стосунки з дітьми (до 18 років) тощо. Він/вона також не можуть робити неетичних публічних заяв або підтримувати рухи, які, до прикладу, пропагують расизм, сексизм чи інші ідеології, несумісні з ідентичністю організації, в якій вони працюють. Інакше довіра і добра репутація благодійних та гуманітарних організацій буде, неодмінно, страждати, а люди в потребі залишатимуться без допомоги.

Якщо в нашій організації не затверджені політики системи Убезпечення, чи повинні ми дотримуватися їхніх вимог?

Політики системи Убезпечення прийняті у всій національній мережі Карітасу. Якщо в місцевій організації відсутні політики системи Убезпечення, під час виконання програм і проєктів спільно з Карітасом України така організація бере зобов’язання і гарантує дотримуватися політик системи Убезпечення, діючих в мережі. Якщо ви є представниками новоствореної організації, вам необхідно найближчим часом зв’язатися з особою, відповідальною за впровадження системи і політик Убезпечення у національному офісі, узгодити всі питання, щоб затвердити і впровадити всі політики і процедури системи Убезпечення протягом 3-х місяців.

Чи може наша організація самостійно розробити політики?

Так, ви маєте таке право. Однак, зверніть увагу, всі політики Карітасу України, розроблені відповідно до норм і принципів законодавства України, міжнародних стандартів, а також вимог Карітасу Інтернаціоналіс, наших партнерів та донорів. Відтак, всі політики місцевих організацій повинні відповідати загальним стандартам мережі. Зверніться до особи, відповідальної за впровадження системи і політик Убезпечення у національному офісі, та узгодьте будь-які положення, які ви хочете включити до політик.

Як часто повинні оновлюватися політики і процедури системи Убезпечення?

Політики і процедури системи Убезпечення підлягають перегляду, зміні та доповненню залежно від потреб, умов та обставин, але щонайменше один раз на рік. Після оновлення попередня редакція документа втрачає чинність.

Кодекс етики і поведінки

З метою допомоги невиліковно хворим пацієнтам ми хочемо підтримати ініціативу про узаконення евтаназії в Україні. Чи можна запланувати такий проєкт?

Ні. Працівники і волонтери Карітасу не повинні пропагувати методи роботи, які суперечать морально-етичному вченню Католицької Церкви.

Карітас України організував навчальні тренінги для працівників. Участь у навчанні не була обов’язковою. Я вирішила не відвідувати захід, бо тема була не дуже цікавою особисто для мене, тому я залишилась вдома. На наступний день мій керівник зробив мені зауваження.

Карітас України турбується про професійний розвиток і зростання персоналу, а тому за можливості організовує навчальні тренінги та семінари для підвищення кваліфікації і командо творення, вкладаючи відповідні ресурси. Тому, очікується, що всі працівники та волонтери мережі відповідально ставляться до розвитку та навчання, яке пропонує Карітас України. Будьте свідомі і поважайте працю колег, які займаються організацією таких заходів: вчасно реєструйтесь, відвідуйте, виконуйте завдання, заповнюйте потрібну інформацію. Якщо з будь-яких причин Ви не можете пройти заплановане навчання, повідомте про це безпосереднього керівника і узгодьте це питання з ним.

Як діяти у випадку виявлення дискримінації або домагань у колективі?
  1. Негайно повідомити механізмами зворотного зв’язку.
  2. Надати докази (за наявності) та забезпечити конфіденційність.
  3. Дотримуватись визначеної процедури розгляду звернень чутливого характеру.
Чому важливо дотримуватись субординації у взаємовідносинах між колегами?

Дотримання субординації сприяє професійній комунікації, повазі до посадових обов’язків кожного працівника та створює сприятливий психологічний клімат у колективі.

Мій колега належить до протестантської церкви. Я помітив, що він під час спілкування з бенефіціарами намагається їх навернути у свою віру, запрошуючи на свята та роздаючи інформаційні повідомлення про свою церкву. Я не впевнений, що так можна робити.

Працівники Карітасу України можуть бути прихожанами різних конфесій, але вони ні в якому разі не повинні використовувати своє професійне становище з метою прозелітизму. В такому випадку ви маєте зробити зауваження колезі та нагадати йому/їй про цю вимогу Кодексу етики і поведінки в конструктивному і доброзичливому тоні, не провокуючи конфлікту. Якщо ситуація не зміниться, подайте звернення чутливого характеру через канали зворотного зв’язку.

Координатор проєкту просить нас залишатись працювати після завершення робочого дня, аргументуючи це тим, що люди, які приїжджають до нас в організацію, їдуть з віддалених регіонів і тому вони терміново потребують нашої допомоги. Ми не можемо відмовити в цій ситуації ані людям, які потребують нашої допомоги, ані координатору. В той самий час інколи затримуємося на робочому місці дуже пізно і від цього страждають наші родини.

Карітас України цінує ваше прагнення допомагати людям в потребі, однак систематичне перенавантаження працівників суттєво підвищує ризик професійного вигорання, знижує продуктивність їхньої роботи. Обговоріть це питання з координатором проєкту. В разі повторення цієї ситуації зверніться до вищого керівництва. Карітас України високо цінує волонтерство всередині організації та мережі, а також назовні. Тут варто памʼятати про добровільність служіння волонтера, а також про баланс роботи, служіння та відпочинку й відновлення сил. Обговоріть робоче навантаження та можливості для волонтерства з вашим керівником.

Чому важливо додавати положення про Убезпечення до договорів та угод з партнерами і підрядниками (афілійованими особами)?

Така практика дає змогу мінімізувати ризики у співпраці щодо виникнення будь-яких порушень, підвищувати рівень прозорості та підзвітності, а також інформування та поширення обізнаності про діючі політики і процедури в мережі Карітасу України. Наприклад, якщо афілійована особа бере участь у заходах із дітьми, положення про Убезпечення в договорі є додатковою гарантією захисту дітей і дозволяє знизити ризики можливих порушень і неналежної поведінки.

Якщо ми укладаємо договір на виконання певного виду робіт, наприклад, перевезення чи щодо надання послуг верстки інформаційних матеріалів, чи обов’язково включати положення про убезпечення з таким підрядником?

Включення зазначеного положення є вашою гарантією у всіх випадках співпраці з афілійованими особами, тому ми рекомендуємо включати таке положення до всіх угод. Однак, в окремих випадках ви можете індивідуально оцінити рівень залученості того чи іншого підрядника до роботи і потенційні ризики в частині Убезпечення. У всіх ситуаціях, коли афілійована особа буде мати безпосередній доступ до наших бенефіціарів, особливо дітей і вразливих дорослих, включення і ознайомлення з вимогами системи Убезпечення є критично необхідним.

До мене по допомогу звернулася мати-одиначка, яка є прихожанкою протестантської церкви. Я знаю, що наша організація є католицькою. Чи можу я надати послуги цій жінці? Або я мушу відмовити їй в допомозі, оскільки вона не є католичкою?

Карітас України працює на засадах рівності та недискримінації, незалежно від релігії чи конфесії, та надає допомогу людям у потребі незалежно від віросповідання. Основою для надання допомоги в такому випадку слугують потреби цієї жінки та її відповідність критеріям відбору бенефіціарів до проєкту. У випадку її відповідності критеріям проєкту ви повинні надати їй необхідні послуги.

В нашому проєкті існує чітко визначений перелік послуг для внутрішньо переміщених осіб. Однак під час проведення оцінки ситуації я звернула увагу на те, що серед переліку відсутня послуга, яка допоможе задовольнити першочергову потребу бенефіціара. Чи повинна я включати цю особу в програму, якщо вона відповідає критеріям нашого проєкту, але водночас наш проєкт не передбачає надання послуги, що є першочерговою?

Орієнтація на потреби бенефіціарів є основоположною в роботі працівника Карітасу. Якщо під час оцінки потреб ви визначили, що в Карітасі існують інші проєкти, які можуть допомогти, то скористайтесь внутрішнім перенаправленням до відповідного фахівця чи проєкту. А якщо наша організація не може надати необхідні послуги, ви можете переадресувати людину до інших організацій у громаді.

В кінці робочого дня мій колега після навантаженого прийому на запитання бенефіціара відповідав різко та роздратовано. На що бенефіціар розвернувся та пішов з офісу. Я хотів зробити зауваження, але хвилююся, що наші стосунки з колегою погіршаться.

Серед основоположних принципів роботи Карітасу є доброзичливе ставлення до усіх людей. Поведінка вашого колеги порушує даний принцип. Якщо ви побачили подібну ситуацію, зверніть увагу колеги на необхідність дотримання цього принципу. У разі нехтування ним вашого зауваження, повідомте через канали зворотного зв’язку.

Один із учасників нашого проєкту під час нашої останньої зустрічі запросив мене на святкування його дня народження. Мені дуже хочеться прийняти цю пропозицію, адже людина переїхала з іншого міста, почувається тут самотньою і наші стосунки від цього тільки покращаться. Як мені краще вчинити в цій ситуації?

Вам слід подякувати бенефіціару за запрошення, але ввічливо відмовитись від цієї пропозиції у доброзичливій формі, щоб не образити бенефіціара (якщо доречно, посилайтесь на політики організації). Також ви можете привітати бенефіціара на словах з Днем його народження, висловити щирі побажання. Рекомендуємо не приймати його запрошення, оскільки це може призвести до порушення меж професійних стосунків, що негативно вплине на якість надання ваших послуг.

Нещодавно ми разом з колегами зробили фото в нашому офісі. В цей день ми всі прийшли у одязі з логотипом Карітасу України і вирішили розіграти одного із працівників, поки він був підключений до онлайн-наради. Кадр вийшов дуже позитивний і я хочу поділитися цим фото з моїми друзями в соціальних мережах. Переживаю, що контекст може бути сприйнятий неправильно і це фото може нашкодити нашій організації. Чи можна публікувати світлину?

Усі публікації на відкритих сторінках у соціальних мережах, де зазначено місце вашої праці, можуть сприйматися як «від імені» Карітасу. Тому варто бути обережним і не публікувати жодні дописи чи фото, якщо є ризик заподіяти шкоду репутації і доброму імені нашої мережі. Слід завжди уникати того контенту, який може бути неправильно зрозумілий.

Колеги із іншого відділу організували виїзний захід, в якому я маю взяти участь як учасниця. Коли я прибула у відрядження, то звернула увагу, що для заходу було обрано локацію із дуже дорогого сегменту. Маю підозру, що кошти на організацію заходу були використані нераціонально. Чи маю я реагувати на цей випадок?

У всіх випадках, коли у вас виникає підозра про нераціональне використання коштів чи майна організації, або будь-які інші зловживання, пов’язані із власністю і майном, у вас є обов’язок повідомити про цей інцидент через канали зворотного зв’язку. Не потрібно самостійно розбиратися в ситуації, достатньо подати звернення чутливого характеру за процедурою. Конфіденційність звернень через канали зворотного зв’язку є гарантованою.

Нещодавно мене, як працівника організації Карітасу, запросили на телебачення, щоб висвітлити досягнення нашого проєкту. Я не узгоджував свої висловлювання з керівництвом, бо я насправді краще орієнтуюсь у нашому проєкті і більше знаю про різні профільні питання. Вважаю, що можу самостійно нести відповідальність у цьому випадку, чи я помиляюсь?

Ми переконані, що всі працівники нашої мережі є компетентними і кваліфікованими, однак щодо публічних заяв і виступів слід завжди узгоджувати основні тези з вищим керівництвом і особою, відповідальною за комунікації. Працюючи в національній мережі, інколи буває важко самостійно прослідкувати загальну лінію комунікації, яку веде Карітас України. Тому щоб уникнути непорозумінь і викривлення подачі інформації, завжди попередньо узгоджуйте офіційну позицію організації, в тому числі при виступах на телебаченні.

Вступ до убезпечення

Що таке убезпечення і чому воно важливе для організації?

Убезпечення – це сукупність заходів, спрямованих на захист гідності, прав і безпеки всіх осіб, які взаємодіють із організацією (бенефіціарів, персоналу, афілійованих осіб). До цих заходів належать розробка і затвердження політик Убезпечення, впровадження механізмів зворотного зв’язку, навчання персоналу та створення безпечного середовища для всіх учасників. Убезпечення є важливим, оскільки воно запобігає зловживанням, експлуатації, дискримінації та насильству, а також сприяє формуванню довіри до організації. Ці принципи базуються на міжнародних стандартах захисту прав людини та гуманітарної допомоги і є основою роботи Карітасу України.

Хто відповідальний за убезпечення в організації?

За убезпечення відповідальний кожен співробітник, волонтер, партнер або афілійована особа організації. Зокрема, керівництво має забезпечити розробку політик, їх імплементацію та контроль за дотриманням. В кожній місцевій організації також призначається особа, відповідальна за впровадження системи Убезпечення, яка є основним фахівцем і координатором з усіх питань убезпечення.

Кожного дня, спілкуючись із бенефіціарами, я чую страшні життєві історії про втрату житла, роботи, смерть близьких людей тощо. Мені дуже хочеться допомогти цим людям, але в межах нашого проєкту ми не можемо вирішити більшість їхніх проблем. Для того, аби знайти додаткову допомогу, я обговорюю деякі випадки зі своїм чоловіком, оскільки у нього є багато друзів і таким чином, на мою думку, буде легше залучити необхідних людей та допомогти вимушено переміщеним родинам адаптуватися в нашому місті.

Обов’язок наших фахівців – зберігати конфіденційність отриманих даних, що виключає можливість розголошення будь-яких відомостей про бенефіціарів, за винятком тих випадків, коли це робиться за їхньої згоди чи в установленому законом порядку. Ми можемо розповідати історії не персоналізовано для пошуку найкращих шляхів допомоги. Для того, аби залучити необхідну додаткову допомогу, ви можете надати бенефіціару інформацію про наявні ресурси в громаді, допомогти йому отримати послуги в інших організаціях.

Політика Убезпечення

У мене досить «гостре» почуття гумору, але колегам подобається і ми часто сміємося. Як відрізнити домагання від невдалого жарту?

Щоб відрізнити домагання від невдалого жарту, потрібно врахувати кілька факторів:

Контекст: чи жарт сказано у дружній атмосфері і не з метою принизити та образити?

Реакція: як людина сприйняла жарт: легко і сміється, чи виглядає засмучено і збентежено?

Повторюваність: чи це разовий жарт, чи поведінка, яка повторюється систематично і триває навіть після того, як інша людина висловила незгоду чи дискомфорт?

Намір: чи має людина, яка жартує, намір образити або принизити іншу людину/ей?

Зміст і тема: чи стосується жарт зовнішності, статі, раси або інших особливих аспектів, які переходять особисті межі?

Якщо фрази чи дії принижують і ображають, повторюються систематично, стосуються певних рис і ознак особи – їх можна визнати домаганням. Зверніть увагу, що жарти не повинні порушувати межі інших людей. Перед тим як пожартувати, подумайте, як будуть сприйняті ваші слова. Будь-які коментарі, які стосуються зовнішності, статі, раси, релігії чи інших чутливих тем, є неприйнятними.

На групових заняттях для бенефіціарів одного з проєктів наші працівники стали свідками, як одна з учасниць з іронією коментує іншу через колір її волосся. При цьому вся група сміється і підтримує такі жарти своїми коментарями. Ситуація триває уже місяць. Наші працівники не роблять зауважень, бо це стосунки між бенефіціарами. Система Убезпечення тут не порушується, правильно ми розуміємо?

Хоч цькування і відбувається між бенефіціарами, однак під час реалізації проєкту благодійної організації. Оскільки Ви організовуєте і проводите такі заняття, то повинні забезпечувати створення безпечного середовища. У такому випадку жінка, яка зазнає цькування, може поскаржитися на бездіяльність працівників благодійної організації, адже вони не роблять зауважень і не забороняють образливі висловлення, таким чином підтримуючи цькування.

Що робити, якщо хтось став свідком домагання чи дискримінації?

(1) Негайно повідомити по встановлених каналах зворотного зв’язку. (2) Надати деталі інциденту, включаючи імена учасників, час і місце події. (3) Дотримуватись конфіденційності, щоб уникнути розголосу або тиску на постраждалих. Звернення буде розглядатися за Процедурою розгляду звернень чутливого характеру.

Як можна визначити, що людина може бути жертвою торгівлі людьми?

Наведені ознаки можуть свідчити про торгівлю людьми: наявність фізичних або психологічних ознак примусу чи насильства у особи; відсутність документів або контроль над ними з боку третіх осіб; ненормовані робочі умови або невиплата заробітної плати; страх або небажання контактувати з іншими людьми.

Захист дітей і вразливих дорослих

Від яких небезпек Карітас захищає дітей і вразливих дорослих?

З одного боку, організації-члени мережі Карітас впроваджують відповідні стандарти, щоб наші програми, проєкти, працівники, волонтери, партнери і підрядники були безпечними, а значить – не несли жодної загрози для дітей та вразливих дорослих і не порушували їхні права. З іншого боку, завдяки довірі людей, з якими ми контактуємо, наші організації можуть дізнаватися про різні порушення, зловживання і насильство, яке відбулось або відбувається поза межами Карітасу: в сім’ї, в школі, між друзями чи посеред вулиці. Ефективно реагуючи на такі повідомлення, ми надаємо дітям і вразливим дорослим наш захист, підтримку і допомогу.

Чи може волонтер організації, якому 17 років, мати стосунки з дівчинкою-учасницею проєкту, якій теж 17 років?

Ні, будь-які сексуальні стосунки між волонтерами і бенефіціарами є забороненими.

Хто в нашій організації повинен бути безпечним дорослим і як ним стати?

Усі працівники організацій-членів мережі Карітасу України повинні бути безпечними дорослими, а особливо ті, хто безпосередньо працює з дітьми і вразливими дорослими. Для того щоб бути безпечним дорослим, необхідно виконувати всі вимоги системи Убезпечення, а також пройти навчання з питань захисту дітей і вразливих дорослих. У такому випадку кожен працівник Карітасу повинен знати, як правильно спілкуватися з дітьми та вразливими дорослими і їх сім’ями, які бувають ознаки насильства та як на них потрібно реагувати.

Хто має бути відповідальним за захист дітей і вразливих дорослих у місцевій організації?

Відповідальність за дотримання Політики і процедур захисту дітей та вразливих дорослих несе весь персонал місцевих організацій, а також партнери і підрядники, які безпосередньо контактують з нашими бенефіціарами, що є дітьми і вразливими дорослими.

Як працівники місцевого Карітасу можуть захистити дітей, коли використовують комп’ютерну техніку?

Завжди звертайте увагу на стан технічних засобів, з якими ви працюєте: планшети, ноутбуки, комп’ютери чи інші гаджети. На цих засобах потрібно встановити відповідні антивірусні програми і систематично їх оновлювати. Налаштуйте батьківський контроль, а також обмежте можливості доступу для реклами і спливаючих вікон. Додатково рекомендується також встановити обмеження для використання програм та ігор, які можуть бути шкідливими для дітей та вразливих дорослих.

В який спосіб працівники чи волонтери Карітасу можуть дізнатися про насильство чи жорстоке поводження щодо дитини або вразливого дорослого?

Насильство або жорстоке поводження проявляється у різний спосіб. Працівники і волонтери мережі Карітасу України можуть помітити ознаки таких порушень (ознаки насильства подано у додатках) через:

  • безпосереднє спостереження за дитиною чи вразливим дорослим: оцінка зовнішнього вигляду, фізичного чи психологічного стану, особливостей поведінки, поведінки інших членів сім’ї або осіб, які взаємодіють із дитиною чи вразливим дорослим тощо;
  • проведення психодіагностики психологом;
  • повідомлення від постраждалої дитини чи вразливого дорослого, їх батьків, родичів, друзів чи іншої людини, з якою вони контактують;
  • спілкування, опитування батьків, піклувальників, опікунів, вихователів, вчителів, родичів, сусідів, друзів чи інших осіб, з якими контактує дитина чи вразливий дорослий;
  • роботу з документами особової справи дитини чи вразливого дорослого або іншими документами, в тому числі освітніми чи медичними;
  • безпосередню присутність під час інциденту насильства чи іншого порушення.

Якщо ви виявили ознаки насильства або жорстокого поводження з дітьми, дійте за алгоритмом, відповідно до Політики і процедур захисту дітей та вразливих дорослих і зберігайте конфіденційність щодо всієї інформації.

Чи зобов’язана я приймати зголошення, якщо я не є фахівцем із захисту дітей в нашій організації?

Дитина і вразливий дорослий мають право самостійно обрати людину в організації Карітасу, якій вони готові розповісти про свій тяжкий досвід. Питання безпеки і довіри людини, що постраждала, є пріоритетом, тому Карітас України ознайомлює та навчає всіх працівників і волонтерів правилам отримання зголошення та алгоритму реагування на нього. Якщо людина звернулась до вас, тому що найбільше довіряє вам, прийміть зголошення невідкладно.

Що робити, якщо мені здається, що дитина/вразливий дорослий кажуть неправду? Як я маю перевірити інформацію?

Працівники і волонтери, які приймають зголошення, не повинні проводити розслідування чи перевіряти інформацію, яку отримали. Ваше завдання – уважно вислухати людину, звернути увагу на всі деталі, зафіксувати зголошення у формі та діяти за алгоритмом. На етапі звернення важливо не сумніватися в словах дитини, вразливого дорослого, а надати найкращу підтримку і допомогу.

Запобігання конфлікту інтересів

Мій двоюрідний брат із родиною переїхав у наше місто після початку повномасштабної війни. Його дружина звернулась до Карітасу за допомогою. Побачивши мене, вона захотіла, щоб я була їхнім кризовим менеджером та надавала підтримку їхній родині. Я хочу допомогти, але мені здається, що це є конфліктом інтересів. Що мені робити в такій ситуації?

Ця ситуація є випадком потенційного конфлікту інтересів. Ваші родинні стосунки можуть вплинути на об’єктивність прийняття рішень стосовно цієї родини. Тому Вам необхідно письмово повідомити свого безпосереднього керівника про цю ситуацію і очікувати на його рішення щодо врегулювання.

Чи можу я бути волонтером інших благодійних організацій, якщо працюю в Карітасі?

Карітас не обмежує право своїх працівників суміщати роботу з іншою діяльністю. В цьому випадку Вам варто врахувати, чи не буде волонтерство в іншій організації порушувати правила етики, цінності, принципи і стандарти Карітасу України. В деяких випадках таке суміщення може спричинити конфлікт інтересів. Наприклад, якщо Ви будете подавати грантові заявки на один конкурс від двох організацій, чи використовуватимете інформацію, отриману під час своєї роботи в Карітасі, для досягнення будь-яких переваг в іншій організації. Повідомте свого безпосереднього керівника про додаткове волонтерство і періодично перевіряйте, чи не викликає це суперечностей для роботи.

Чому потрібно повідомляти керівника про конфлікт інтересів? Це ж питання приватного інтересу.

Якщо виникає суперечність між приватним інтересом і службовими повноваженнями, керівник повинен знати про таку ситуацію і врегулювати її, щоб убезпечити наше робоче середовище і запобігти можливим зловживанням. Повідомлення керівника – це також гарантія для працівника, спосіб вийти зі складного етичного вибору і тиску приватного інтересу.

Бенефіціарка з вдячності за нашу допомогу принесла мені коштовний подарунок (вишиту сорочку). Я не знаю, як мені вчинити в цій ситуації, оскільки я боюся образити людину і мені дуже сподобалась вишиванка. Порадьте, що мені робити.

Вам слід подякувати жінці за подарунок, але ввічливо відмовитись від нього. Прийняття коштовних подарунків порушує професійні межі. Єдиним можливим прийнятним способом прийняття подарунків є нецінні подарунки, які залишаються в офісі для загального користування: торт, який всі спільно споживають, чи квіти/вазон, який залишається в офісі.

Що робити, якщо конфлікт інтересів уже виник?

Потрібно зупинити всі рішення і дії, на які впливає конфлікт інтересів, повідомити в письмовій формі безпосереднього керівника і очікувати на його рішення про врегулювання. Далі дійте за вказівками керівника у його письмовому повідомленні.

На час виборчої кампанії я підпрацьовую в одній політичній партії. Чи можу я скористатися робочим телефоном Карітасу, щоб зробити декілька дзвінків?

Ні. Працівники Карітасу не повинні використовувати ресурси організації для будь-якої підтримки політичних заходів. Такий підхід забезпечує уникнення асоціації Карітасу з політичною діяльністю і певними політичними силами, забезпечує дотримання принципів незалежності та нейтральності, захищає від репутаційних ризиків і забезпечує довіру до організації. У разі порушення цього правила можуть бути застосовані дисциплінарні заходи.

Які наслідки можуть виникнути через невирішений конфлікт інтересів?

Неврегульований конфлікт інтересів може призвести до різних негативних наслідків: втрати довіри з боку бенефіціарів, партнерів або донорів, репутаційні ризики, втрата фінансування чи партнерських зв’язків, юридична відповідальність у випадку порушення законодавства.

Протидія корупції і шахрайству

Чому важливо запобігати корупції та шахрайству в організації?

Запобігати і протидіяти корупції та шахрайським діям дуже важливо, щоб зберегти довіру людей і громад, які отримують допомогу в мережі Карітасу, наших донорів та партнерів; забезпечити цільове і ефективне використання довірених коштів та ресурсів; дотриматися вимог законодавства, а також ідентичності нашої організації, цінностей і принципів, які ми сповідуємо. Випадки корупції і шахрайства можуть спричинити втрату фінансування і довіри, порушення стосунків з партнерами, а також безпосередньо юридичні санкції.

Які можуть бути наслідки для працівника, якщо він причетний до корупції або шахрайства?

Залежно від суті справи, до такого порушника можуть застосувати дисциплінарні заходи (звільнення, догани), справа може бути передана до правоохоронних органів, а також це порушення, однозначно, впливатиме на репутацію і професійну довіру до такої особи.

Як діяти, якщо я маю підозри про корупцію або шахрайство?

Ваш обов’язок повідомити про потенційне порушення через канали зворотного зв’язку і надати всю доступну для вас інформацію та докази. Вам не потрібно проводити розслідування, адже цим будуть займатися відповідальні особи. Крім цього Вам необхідно дотримуватися конфіденційності та не розголошувати чутливу інформацію, не обговорювати ситуацію з третіми особами і не поширювати плітки. Далі процес відбуватиметься за Процедурою розгляду звернень чутливого характеру.

Процедури системи Убезпечення

Яким чином організація може впровадити процедуру безпечного найму в свою роботу?

Щоб застосовувати процедури безпечного найму в організації запровадьте такі заходи:

  • Проводьте перевірки кандидатів на вакантні посади і волонтерство (перевірка рекомендацій та попереднього досвіду роботи, запит відомостей про відсутність судимостей чи інших правопорушень, співбесіди з акцентом на знання та навички, пов’язані з убезпеченням тощо).
  • Ознайомлюйте весь персонал з політиками і процедурами системи Убезпечення до початку роботи.
  • Оформлюйте підписання декларації про дотримання політик і процедур системи Убезпечення і відсутність конфлікту інтересів при працевлаштуванні чи залученні до волонтерства.
  • Організовуйте систематичні тренінги та навчання з убезпечення для всіх працівників і волонтерів.
  • Дотримуйтесь конфіденційності щодо персональних даних персоналу.
  • Перевіряйте і оцінюйте знання і навички персоналу щодо убезпечення.
Яким чином відбувається навчання персоналу з питань убезпечення?

Кожен працівник і волонтер зобов’язаний пройти вступне навчання з убезпечення перед початком роботи, а надалі повторні тренінги на щорічній основі. Карітас також періодично організовує додаткові навчання та підвищення кваліфікації. Перед початком проєктів донори можуть вимагати проведення спеціальних навчань з убезпечення для всього персоналу, який задіяний у такому проєкті. Відповідальні за проведення навчань в місцевих організаціях – ОВВСУ.

Яка різниця між програмним зверненням і зверненням чутливого характеру?

Через офіційні канали зворотного зв’язку всі бажаючі можуть повідомляти різні відгуки, обробка яких буде відрізнятися. Карітас України класифікує звернення таким чином:

  • Звернення щодо програми (програмне звернення) – будь-яке запитання, пропозиція, запит чи зворотний зв’язок щодо програми, гуманітарної допомоги чи заходів, які вживаються (наприклад, питання де можна зареєструватися в програмі, чому заявку відхилено, складно дізнатися, де розташовані офіси, прохання про включення в програму чи отримання допомоги тощо);
  • Зауваження щодо програми (програмне зауваження) – будь-яке незадоволення програмою або гуманітарною допомогою;
  • Подяка – повідомлення, в якому, зазначається лише вдячність Карітасу або співробітникам Карітасу, і не надаються пропозиції чи запитів.
  • Звернення чутливого характеру – повідомлення зауважень, пов’язаних із системою Убезпечення, в тому числі підозри чи свідчення про порушення.
Чи можу я подати звернення чутливого характеру анонімно?

Так, така можливість передбачена. Однак, зверніть увагу, що у переважній кількості випадків, розслідування і притягнення порушника до відповідальності стають неможливими у випадку анонімного звернення. Для подальшого розгляду скарги всім відповідальним особам: фахівцю з обробки скарг, спеціалісту-аналітику з дослідження і збору інформації, членам комісії з розгляду звернення чутливого характеру потрібно оцінювати конкретні факти. У анонімних повідомленнях, найчастіше, немає інформації про факти.

Яка різниця, через який канал подати звернення: на гарячу лінію чи на електронну пошту або форму?

Процедурно немає жодної різниці. Всі офіційні канали працюють однаково ефективно та оперативно. Обирайте той канал, який є зручний для вас.

Чи можна розповідати колегам про те, що я подала скаргу?

Всі учасники і свідки інцидентів порушення системи Убезпечення повинні зберігати конфіденційність, адже розголошення такої чутливої інформації може зашкодити.

Що робити, якщо звернення чутливого характеру опубліковано як коментар на сторінці організації у соціальній мережі?

Якщо інформація про порушення системи Убезпечення була опублікована як коментар чи надійшла в інший спосіб на сторінку організації Карітас в соціальних мережах потрібно виконати такі кроки: (1) оперативно надіслати скаржникові інформацію про офіційні канали зв’язку, через які він може подати звернення; (2) самостійно подати звернення чутливого характеру через канали зворотного зв’язку з інформацією, яка вам стала відома; (3) попередньо зберегти і видалити з публічного доступу будь-які звернення, в яких вказана конфіденційна інформація (персональні або інші чутливі дані, публічний доступ до яких може ставити під загрозу безпеку будь-яких залучених або третіх осіб).

Якщо ми дізнались про порушення системи Убезпечення в нашій місцевій організації, чи можемо ми самостійно прийняти рішення, щоб оперативно вирішити проблему, і не подавати звернення чутливого характеру?

Ні, такої можливості не передбачено Процедурою розгляду звернень чутливого характеру. Всі звернення чутливого характеру повинні розглядатися на рівні національного офісу.

Яким чином мені подати звернення чутливого характеру, якщо я хочу поскаржитися на фахівця з обробки скарг? Цей працівник не може реєструвати і обробляти моє повідомлення.

В тій ситуації, коли потрібно подати звернення щодо фахівця з обробки скарг, направте його безпосередньо директору Директорату з питань мережі та ідентичності Карітасу України або Президенту Карітасу України.

Як організація реагує на випадки недотримання політик і процедур системи Убезпечення?

Насамперед Карітас України проводить ретельне і незалежне розслідування та оцінку кожного випадку. У разі підтвердження порушення, відбувається застосування дисциплінарних заходів щодо порушників. Паралельно відбувається моніторинг діючої системи Убезпечення, вдосконалюються політики і процедури, щоб уникнути повторення порушень.

Як організація забезпечує конфіденційність при розгляді звернень?

Доступ до звернення чутливого характеру мають лише уповноважені особі, які повідомлені про вимоги щодо конфіденційності і підтверджують свої зобов’язання. Будь-яка конфіденційна інформація передається лише захищеними каналами. Також для подальшої роботи мережі можуть використовуватися лише статистичні дані і знеособлена інформація, виключно з метою вдосконалення системи Убезпечення і навчання персоналу. Деталі звернень чутливого характеру і їх розслідування в жодному разі не можуть розголошуватися (виключення складають лише підстави, передбачені законодавством).

Всі права захищені © Карітас України, 2025
MEMO.ua